MOOTTORIURHEILU
Kilpailutoiminta alkoi pian moottorin keksimisen jälkeen. Euroopassa ensimmäiset kisat olivat 1880-luvulla, ja ensimmäinen moottorirata rakennettiin 1907. Eri lajien rallin, ratamoottoripyöräilyn, trialin, enduron ja speedwayn kehitys alkoi 1900-luvun alkupuolella erilaisista kestävyys, katu- ja maastokilpailuista.
1900-luvun alkupuolella kilpaa ajettiin kyläteillä, maanteillä, jäällä ja raviradoilla
1904 ensimmäinen moottoripyöräkilpailu Helsingin Oulunkylän raviradalla
1910 ensimmäinen autokilpailu Viipurin maalaiskunnan Papulanlahden jäällä
1914 ensimmäinen yhdistys, Finlands Motorcykelklubb, I maailmansota katkaisee kehityksen
1924 Suomen moottoriliitto
1927 Päijänneajot
1932 Eläintarhan ajot, Pyynikin ajot
1934 Ruissalon TT-ajot
1949 ensimmäinen speedway-tapahtuma Turussa
1951 Jyväskylän suurajot
1954 Aulangon TT-ajot
1962 Imatran ajo
1950-luvulla toiminta elpyy. Kilpailijoiden vauhti kasvoi kaluston ja tiepäällysteiden kehittyessä, jolloin kaupunkien mutkaiset ja kapeat katuradat kävivät hengenvaarallisiksi. Aulangon ajot päättyvät 1961, Eläintarhan ajot 1963, Pyynikin ja Ruissalon ajot 1971 ja Imatran ajot 1979. Kilpailut siirtyvät katuradoilta niitä varten rakennetuille radoille, ensimmäisiä varsinaisia ratoja ovat 1966 Keimola ja 1967 Ahvenisto.1960- ja1970-luvulla suomalaiset menestyvät maailmalla saavuttaen maailmanmestaruuksia, mikä lisää moottoriurheilun suosioita Suomessa. |